22 Mart 2008 Cumartesi

Google Türkiye

Hiçbir konuda anlaşamayan iki arkadaşın, birgün bir konuda anlaşarak tüm dünyanın tanıdığı bir şirket kurabilmesi olasılığı nedir? Belki çok az ama, imkansız değil. Evet, Google, yani dünyanın her yerinde kullanılan, Amerika' da insanların en çok çalışmak istediği şirketler sıralamasında baş sıralarda yer alan bu şirketin hikayesi aynen böyle başlıyor. 96 yılında , Stanford Üniversitesi' nde okuyan Larry Page ve Sergey Brin adlı öğrencilerin bitirme projesi olarak başlamış olan proje, 98 yılında 100,000 dolarlık bir çek yardımı ile kuruluyor. Misyonlarını, " Dünyadaki tüm bilgileri organize etmek ve evrensel olarak erişilebilir ve kullanışlı kılmaktır " olarak belirliyorlar.


Diğer Avrupa ülkelerinden sonra Türkiye' de de yerel kullanıcılara ve reklam verenlere daha iyi hizmet sunmak amacıyla 2006 yılında Türkiye ofisini açan Google' ın pazarlama direktörlüğünü Mustafa İçil üstlenmiş durumda. İçil, hem marka yönetimi, hem ürün ve pazar stratejileri, hem de stratejik iş ortaklıkları konusunda Google markasını Türkiye' de temsil etmektedir.


Günümüzde tüketicilerin ne istediklerini çok iyi bildikleri üzerinde duran Mustafa İçil, yapılması gereken birincil işin tüketiciyi dinlemek, ikincil olarak ise elde edilen feedbackleri yorumlamak olduğunu, böylece farklılığın yaratılabileceğini söylüyor. Bulundukları pazarda innovasyonun çok olduğunu ekleyen İçil, bunun sebebini ise bulundukları sektörde sadakatin çok düşük olmasına bağlıyor.

Google' ın ismi

Google ismi, 1 rakamından sonra 100 adet sıfırdan oluşan matematiksel bir terimi ifade eden "Googol" kelimesinden gelmektedir. 1' den sonra 100 sıfırın uçsuz bucaksız görünmesi ve şirketin de webdeki uçsuz bucaksız bilgiyi düzenleme, organize etme misyonu sebebiyle bu isim uygun görülmüş.


Logodaki renkler

Google logosunun renkleri, Larry Page ve Sergey Brin' in yurt odasında başlayan maceralarını bir garajda devam ettirirken kullandıkları toplama olan bilgisayarlarının parçalarını bir arada tutmaya yarayan legolardan gelmektedir.


Gelir adwords- adsense

Google' ın gelir kaynağı reklam programlarıdır. Google adwords, arama yapılan sayfanın sağında ya da üst kısmında arama yapılan kelime ile ilgili olan reklamları gösteren bir içeriğe sahiptir. Avantajı, reklamlar herkesin önüne değil, sadece verdiğiniz anahtar kelimeyi arayan kişilerin önüne çıkmakta, böylece asıl hedeflediğiniz kişilere ulaşılmasıdır. Reklam verenler, tıklanma sayılarına göre ödeme yapmakta, yani verdiğiniz reklam hiçkimse tarafından tıklanmazsa hiçbir ödeme yapılmamaktadır.

Google Adsense ise web sitesi sahiplerine sunulan bir hizmettir. Sitelerinin bir bölümünü adsense ' e ayıran site sahipleri, sitelerinde tıklanan her reklam üzerinden kazanılan paranın yarısından fazlasını elde etmektedir.

Türkiye' de reklam harcamaları 4,5 milyar doları bulmaktadır. İnternetin reklam harcamalarındaki payı ise %1' lerdedir. Bu payın en büyük bir kısmını Google Adwords oluşturmaktadır.


Google' ın Sloganı ve başarısı

" Kötü olmadan da, para kazanılır! " sloganını benimsemiş olan Google, arama motorunun başarısını kapsamlı olmasına, doğru sonuçları vermesine, hızının saniyeler ile ölçülmesine ve kullanımının kolay ve sade olmasına bağlıyor.

Google' da anasayfanın sade olması tabu haline gelmiş durumda. Anasayfaya reklam vermek için çok büyük teklifler gelse de, bugüne kadar kesinlikle kabul edilmemiş.


Google Hizmetleri

iGoogle, Video, Gmail, Google Earth, Groups, Orkut, Maps, Blogger, Picassa, Desktop, Sms, Google Mini, Adsense , Adwords, Google Trends, Calendar, News, YouTube, Apps, Blogger


Google'ın finansal değerleri

Gelir: 16.593 milyar dolar
Net Gelir: 4.203 milyar dolar
Toplam Varlıklar: 25.335 milyar dolar
Toplam Net varlık: 22.689 milyar dolar


Türkiye' de Google

Dünya' da Google' ın kullanılma oranı %70 iken, Türkiye' de bu oran % 90' dır. Google' da günde 1 milyardan fazla arama yapılmaktadır. Google Türkiye ile birlikte son 6 ayda iGoogle, Picassa, Picassa for mobile, Blogger, Google Apps gibi birçok hizmet Türkçe' ye çevrilmiş durumda. Cadde cadde arama yapılabilmesi için tek tek caddeler arama motoruna kondu. Yakın gelecekte aynı işlemin şirketler için yapılması planlanıyor.

Google' da ...
  • Genelde ufak ekipler Ar-ge' de çalışır.
  • "Herkesten fikir al" politikası hakimdir.
  • Ufak projelere önem verin, ölmelerine izin vermeyin.
  • Öğrenmeye aç olan elemenlar alın.Risk alanları ödüllendirin, başarısızlığı cezalandırmayın.
Herkesten fikir al politikası altında, Google çalışanları "ideas" a mail atarak fikirlerini bildiriyorlar, ortaya atılan fikir 15.000' den fazla çalışanın önüne aynı anda düşüyor. Çalışanların tamamı fikri 5 üzerinden puanlıyabiliyor. Ayrıca Google çalışanlarına çalışma saatlerinin % 20' sinde kendilerine ait özel projelerinde çalışma imkanları sunuluyor. Orkut adı verilen sosyal iletişim ağı projesi tamamen bu şekilde çalışılmış ve hayata geçirilmiş bir proje. İlk olarak Hindistan ve Brezilya' da denemeler yapılıyor ve sonuç olarak da her iki ülkede de pazar lideri konumuna geliyor.






Hiç yorum yok: